La mobilité, c’est bien plus que la circulation automobile

Vous aussi, vous appréciez de vivre dans un environnement calme? Il y a trop de circulation de passage à Koekelberg. Grâce à des solutions novatrices et créatives, nous agirons pour que Koekelberg soit plus qu’une simple commune de transit.

Mobiliteit, zoveel meer dan enkel autoverkeer

Woon jij ook graag in een rustige straat?  Er is te veel sluikverkeer in Koekelberg.  Met innovatieve & creatieve oplossingen zorgen we ervoor dat Koekelberg meer wordt dan een transitgemeente.

Notre constat :

  • Les moyens de déplacement pour circuler dans et en dehors de la commune sont nombreux et variés : tram, bus, train, métro, voitures et vélos partagés.
  • Bon nombre de quartiers résidentiels du “Haut et Bas Koekelberg” connaissent une circulation automobile à l’arrêt le matin, tandis qu’à d’autres moments, les voitures roulent trop vite, voire de manière imprudente.
  • En tant que cycliste ou piéton, vous êtes souvent confronté à un aménagement de voirie peu sécurisé. Les passages piétons sont trop peu visibles et les pistes cyclables sont trop peu nombreuses.

Wat je merkt van dag tot dag :

  • Je hebt veel keuze om je te verplaatsen zowel binnen als buiten de gemeente. Je kan kiezen voor tram, bus, trein, metro, deelauto’s en deelfietsen.
  • In heel wat woonwijken van zowel hoog- als laag-Koekelberg staat het autoverkeer ’s morgens of ‘s avonds stil, op andere momenten wordt er vaak te snel en zelfs roekeloos gereden.
  • Als fietser of voetganger heb je vaak te maken met een onveilige weginrichting. Oversteekplaatsen zijn te weinig zichtbaar en fietspaden zijn haast niet aanwezig.

 

Ce qu’Ecolo et Groen défendent…

Votre qualité de vie est essentielle pour nous. Le bien-être dans un quartier doit primer sur la circulation automobile et chacun doit également pouvoir bénéficier d’une mobilité fluide. Nous estimons que le déplacement de l’enfant ou de la personne âgée doit être la norme pour tous les usagers de la route. Ce qui est à leur mesure est plus agréable et plus sécurisant pour tous les habitants et usagers de la route. 

Waar Groen en Ecolo voor staan:

Jouw levenskwaliteit is belangrijk voor ons. Een aangename woonomgeving moet daarom voorrang hebben op de doorstroming van het autoverkeer.  Ook moet iedereen kunnen genieten van een vlotte en veilige mobiliteit. Daarom nemen we de kindnorm en seniorennorm als uitgangspunt. Wat op maat is van hen, is meteen aangenamer en veiliger voor alle buurtbewoners en weggebruikers.

Ecolo et Groen plaident pour :

  • La généralisation de la zone 30km/h à l’ensemble de la commune, à l’exception de certaines voies de transit, en concertation avec la Région bruxelloise.
  • La création de rues de circulation locale, de rues résidentielles ou de rues à priorité pour les cyclistes: l’accès automobile y reste autorisé, tout en favorisant une mobilité active.
  • La mise en œuvre intégrale du Plan de Mobilité Communal et de l’Audit Vélo, en collaboration avec les habitants et en concertation avec la future Commission Vélo.
  • Le développement d’un Koek Mobi Pass offrant une réduction pour l’utilisation de vélos-cargos ou voitures partagées, ou prime à l’achat d’un vélo ou d’une trottinette.
  • La commune accompagne activement la rénovation du tunnel afin que les nuisances soient évitées ou traitées. Alors que le tunnel est réservé aux automobilistes, le dessus du tunnel doit être aménagé de manière conviviale et en priorité pour les autres usagers.

Groen en Ecolo willen daarom:

  • Een zone 30 inrichten over de hele Gemeente met eventuele uitzonderingen voor doorgangswegen in overleg met het Gewest.
  • Straten in woonwijken omvormen tot straten “uitgezonderd lokaal verkeer”, woonerven of fietsstraten. Auto’s van bewoners hebben er toegang en moeten er stapvoets rijden. Deze straten zetten aan tot een actieve mobiliteit en zorgen voor een aangename wijk.
  • De integrale uitvoering van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan en de Fietsaudit, samen met bewoners en in overleg met de Fietscommissie.
  • Een Koek Mobi Pass ontwikkelen die recht geeft op korting bij het gebruik van een autodeelsysteem, een gedeelde cargo-fiets of een premie bij de aankoop van een step of fiets.
  • De gemeente volgt de tunnelwerf actief op zodat overlast ofwel vermeden wordt, ofwel aangepakt. De gemeente bouwt actief mee aan een duurzaam mobiliteitsmodel met alle actoren (Gewest, MIVB, …). Gezien de tunnel voorbehouden is voor auto’s, moet er bovengronds prioriteit gegeven worden aan een weginrichting die voorrang verleent aan andere weggebruikers. Op die manier verhogen we de levenskwaliteit voor de Koekelbergse inwoners.

 

Et vous, qu’aimeriez-vous proposer?

En jij, wat stel jij voor?